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Books:
-(ed.) with Gabriele
Marino (2018)
Semiotics
of Virality: for an Epidemiology of Meaning / Semiotica della
Viralità: per un'Epidemiologia del senso.
Monographic
issue of Lexia
24-25.
Rome: Aracne. 561 pages.
-(ed.)(2016)
Gamification Urbana: Letture e Riscritture
ludiche degli spazi cittadini. I
Saggi di Lexia XX. Rome: Aracne.
Book
chapters:
-(Forth.)
“Transmediality and the brick:
differenecs and similarities between analogue and digital Lego play”
in Fuchs M and J Thoss Intermedia Games: Games Inter Media,
Bloomsbury
-with
Gabriele Ferri (2017) “Waag
Society: Designing inclusive interactions”
in G. Ferri and M. de Waal (eds.) A Lab of
Labs: Methods and Approaches for a Human-Centered Design, Amsterdam
Creative Industries Publishing: 15-24.
-(2016)
“Realities
of Play: a semiotic analysis of the province of meaning of play”
in Z. Onur and E. Tarasti Is it Real? Structuring Reality by Means of
Signs, London: Cambridge Scholar: 176-188.
-(2016)
“Città ludiche, città in gioco, città
giocate” in M. Thibault (ed.)Gamification Urbana: Letture e
Riscritture ludiche degli spazi cittadini. I Saggi di Lexia XX. Roma:
Aracne. pp. 21-59.
-with Maria Ilia
Katsaridou (2016) “Architextuality
and video games: a semiotic approach.” in
Contemporary Research on Intertextuality in Video Games, Duret, C and
C. M. Pons (eds.). IGI Global: 254-274.
Articles
(peer-reviewed):
-with
Gabriele Marino (Forth.), “Who
run the World? Cats. Cat
memes, cat maniacs and cat languages across the Web.”
accepted for publication by the International Journal for the
Semiotics of Law.
-with
Vincenzo Idone Cassone (Forth.) “Gaio
Giulio Cesare Augusto Digitale. Traduzioni e appropriazioni della
figura di Augusto nei videogiochi.”
Latomus
Revue et collection d'études latines.
-Thibault,
M. (2018) “Giocare coi media, giocare coi testi. Il gioco tra
transtestualità e trasmedia” Digicult 3(1): 133-143. DOI:
10.4399/978882551590912. [link]
-(2018) “Welcome to the Internet. Identità,
ludicità e mascheramenti ai confini del Web”
E/C 23: 1-9. [link]
-with Gabriele Marino (2018) “The True King of the Internet: gattini, gattari e gattese dalle periferie al centro del Web” E/C monographic issue Puppies / Cuccioli. [link]
-with
Gabriele Marino
(2018) “Oh,
You Just Semioticized Memes? You Must Know Everything. Un
punto (e accapo) sulla semiotica della viralità”
in Marino, G. and M. Thibault (eds.) Semiotics
of Virality: for an Epidemiology of Meaning / Semiotica della
Viralità: per un'Epidemiologia del senso. Monographic
issue of Lexia
24-25.
Rome: Aracne: 11-42.
-(2018)
“Ronzio,
feed e diffondibilità online” in Marino, G.
and M. Thibault (eds.) Semiotics of Virality: for an Epidemiology of
Meaning / Semiotica della Viralità: per un'Epidemiologia del senso.
Monographic issue of Lexia 24-25. Rome: Aracne: 104-118.
-(2017.)
“Sub
Specie Ludi. Aspettualità e aspettualizzazioni nel gioco” (ed.)
Aspettualità
/ Aspectuality,
Monographic
issue of Lexia,
27-28. Rome: Aracne: 351-364.
-(2017) “Giocare al Male. I giochi di ruolo come esplorazione dell'antietica” E/C monographic issue Semio-etica del rough hero. [link]
-(2017) “Untag
yourself. Opacità e trasparenze negli stili di vita online.”
Carte
Semiotiche Annali 4:
103-118. [link]
-with
Vincenzo Idone Cassone (2016) “The
HGR framework A Semiotic Approach to the Representation of History in
Digital Games”
Gamevironments 5: 156-204. [link]
-(2016)
“Lotman
and play: For a theory of playfulness based on semiotics of culture”
Sign Systems Studies 44(3): 295-325. [link]
-(2016)
“Notes
on the narratological approach to boardgames”
KOME − An International Journal of Pure Communication Inquiry.
4(2): 74-81 DOI: 10.17646/KOME.2016.26. [link]
-(2016)
“Trolls, Hackers, Anons. Conspiracy Theories
in the Peripheries of the Web” Lexia 23-24: 387-408.
-2016
“It's a trap!
Star Wars e le reinterpretazioni ludiche di un mito cinematografico”
Fata Morgana 29: 169-181
-2016
“Post-digital
games. The influence of nostalgia in indie games' graphic regimes.”
Gamevironments 4: 1-23. [link]
-2015
“Do
not talk about anonymous, censura, autocensura e anonimato nelle
periferie del Web”
Lexia
21-22:
237-254.
-2015
“Semiotics
and Cartomancy: Tartu-Moscow Semiotic School Legacy”,
KOME − An International Journal of Pure Communication Inquiry,
Volume 3 Issue 2, p. 1-9. [link]
-
2015 “Gioco
e Spazialità digitale. Percorsi ludici tra avenues digitali e realtà
alternata”.
E|C semiotic jounal, 18-19: 80-83. [link]
Papers
(other):
-(2017)
“Semiotics of
Computer Games”, in Encyclopedia
of Computer Graphics and Games, Springer [online]. DOI:
https://doi.org/10.1007/978-3-319-08234-9_142-1 [link]
-(2017)
“Post-Digital
Graphics in Computer Games” in
Encyclopedia of Computer Graphics and Games, Springer [online]. DOI:
https://doi.org/10.1007/978-3-319-08234-9_143-1 [link]
-(2017)
“Raccontare 18 Trilioni di Stelle.
Narrazioni ludiche e generazione procedurale”
Proceedings of the XLIV congress of
AISS [link]
-(2017)
“Play
as a Modelling System – a Semiotic Analysis of the Overreaching
Prestige of Games”,
Proceedings of the 1st International GamiFIN Conference, 105-110.
[link]
-(2016)
“Towards
a Semiotic Analysis of Toys”.
in New Semiotics. Between
Tradition and Innovation: proceedings of the 12. World Congress of
Semiotics,
ed. K. Bankov, IASS Publications & NBU Publishing House. [link]
-(2015)
Book
review of Jaques Fontanille's Formes
de Vie.
Lexia. 21-22:
347-356.
-(2015)
“Gioco
e Natura. Retoriche materiali tra il ludico e l'autentico”
in
Ferraro G., Giannitrapani A., Marrone G., and S. Traini (eds.) Dire
la Natura, ambiente e significazione.
Proceedings of the XLII congress of AISS, I saggi di Lexia 17:
429-438.
MA
Thesis:
-
2012
(July 12th) “Trasmissione,
Innovazione e Recupero dei Ruoli: un'analisi comparativa di giochi di
ruolo, videogiochi e letteratura”.
University of Turin, Italy. [link]
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