Papers & Works

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Books:
-(editor) 2016 Gamification Urbana: Letture e Riscritture ludiche degli spazi cittadini. I Saggi di Lexia XX. Rome: Aracne.

Book chapters:
-(Forth.) “Transmediality and the brick: differenecs and similarities between analogue and digital Lego play” in Fuchs M and J Thoss Intermedia Games: Games Inter Media, Bloomsbury

-2016 “Realities of Play: a semiotic analysis of the province of meaning of play” in Z. Onur and E. Tarasti Is it Real? Structuring Reality by Means of Signs, London: Cambridge Scholar: 176-188.

-2016 “Città ludiche, città in gioco, città giocate” in M. Thibault (ed.)Gamification Urbana: Letture e Riscritture ludiche degli spazi cittadini. I Saggi di Lexia XX. Roma: Aracne. pp. 21-59.

-(With Maria Ilia Katsaridou) 2016 “Architextuality and video games: asemiotic approach.” in Contemporary Research on Intertextuality in Video Games, Duret, C and C. M. Pons (eds.). IGI Global: 254-274.

Articles:
-(Forth.) “Sub Specie Ludi. Aspettualità e aspettualizzazioni nel gioco” Lexia 26.

-(Forth.) “Giocare al Male. I giochi di ruolo come esplorazione dell'antieticaE/C monographic issue Semio-etica del rough hero.

-(Forth.) “Ronzio, feed e diffondibilità onlineLexia 25.

-Idone Cassone, V. and M. Thibault (Forth.) “Gaio Giulio Cesare Augusto Digitale. Traduzioni e appropriazioni della figura di Augusto nei videogiochi.Latomus Revue et collection d'études latines.

-(Forth.) “Untag yourself. Opacità e trasparenze negli stili di vita online.” accepted for publications in Carte Semiotiche.

-(With Gabriele Marino)(Forth.) “The True King of the Internet: gattini, gattari e gattese dalle periferie al centro del Web” E/C monographic issue Puppies / Cuccioli.

-(Forth.) Raccontare 18 Trilioni di Stelle. Narrazioni ludiche e generazione proceduraleProceedings of the XLIV congress of AISS
 
-(2017) “Play as a Modelling System – a Semiotic Analysis of the Overreaching Prestige of Games”, Proceedings of the 1st International GamiFIN Conference, 105-110. [link]

-(With Vincenzo Idone Cassone) 2016 “The HGR framework A Semiotic Approach to the Representation of History in Digital Games” Gamevironments 5: 156-204. [link]

-2016 “Lotman and play: For a theory of playfulness based on semiotics of culture” Sign Systems Studies 44(3): 295-325. [link]

-2016 Notes on the narratological approach to boardgames” KOME − An International Journal of Pure Communication Inquiry. 4(2): 74-81 DOI: 10.17646/KOME.2016.26. [link]

-2016 “Trolls, Hackers, Anons. Conspiracy Theories in the Peripheries of the Web” Lexia 23-24: 387-408.

-2016 It's a trap! Star Wars e le reinterpretazioni ludiche di un mito cinematografico” Fata Morgana 29: 169-181

-2016 “Post-digital games. The influence of nostalgia in indie games' graphic regimes.” Gamevironments 4: 1-23. [link]

-2016 “Towards a Semiotic Analysis of Toys”. in New Semiotics. Between Tradition and Innovation: proceedings of the 12. World Congress of Semiotics, ed. K. Bankov, IASS Publications & NBU Publishing House. [link]

-2015 “Do not talk about anonymous, censura, autocensura e anonimato nelle periferie del WebLexia 21-22: 237-254.

-2015 “Semiotics and Cartomancy: Tartu-Moscow Semiotic School Legacy, KOME − An International Journal of Pure Communication Inquiry, Volume 3 Issue 2, p. 1-9. [link]

- 2015 “Lego: when toys are a bridge between videogame and cinema. G|A|M|E jounal, 4. [link]

-2015 “Gioco e Natura. Retoriche materiali tra il ludico e l'autenticoin Ferraro G., Giannitrapani A., Marrone G., and S. Traini (eds.) Dire la Natura, ambiente e significazione. Proceedings of the XLII congress of AISS, I saggi di Lexia 17: 429-438.

- 2015 “Gioco e Spazialità digitale. Percorsi ludici tra avenues digitali e realtà alternata. E|C semiotic jounal, 18-19: 80-83. [link]

-2014 “Immagini attanziali, uno sguardo Biosemiotico. Lexia 17-18: 107-121 [link]

MA Thesis:

- 2012 (July 12th) “Trasmissione, Innovazione e Recupero dei Ruoli: un'analisi comparativa di giochi di ruolo, videogiochi e letteratura. University of Turin, Italy. [link]

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